Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Προς το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» www.ioas.gr

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας συγχαρώ για το αξιόλογο έργο σας και στη συνέχεια να σας παρουσιάσω το ρόλο του ασφαλούς οχήματος στην οδική ασφάλεια, τον οποίον μετά λύπης μου διαπίστωσα ότι έχετε παντελώς παραβλέψει. Μελετώντας τον ιστότοπό σας, www.ioas.gr είδα ότι ως κύριες αίτιες των τροχαίων ατυχημάτων θεωρείτε την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, και την μη τήρηση του ΚΟΚ. Ενώ έχετε παραβλέψει ολοκληρωτικά, την αδυναμία των αναξιόπιστων οχημάτων να αντεπεξέλθουν στους αιφνιδιασμούς και τα προβλήματα που προκύπτουν από την κακή ποιότητα των ελληνικών δρόμων.
Διάβασα στο http://www.makthes.gr/news/reportage/95742/#comments  ένα ρεπορτάζ της Μαριάνας Ε. Παπαδάκη, βασιζόμενο σε έρευνά σας, σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα είναι πρώτη σε νεκρούς από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη. Δυστυχώς η έρευνα επικεντρώνει την αιτία στη χρήση αλκοόλ παραβλέποντας ότι η Ελλάδα έχει τους χειρότερους δρόμους της Ευρώπης, και τα πλέον αναξιόπιστα οχήματα. Θεωρώ ότι μια επιστημονική έρευνα, πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους, δίχως να ενοχοποιεί αδικαιολογήτως τον παράγοντα άνθρωπο εστιαζόμενη μάλιστα στην ενοχοποίηση ενός συγκεκριμένου λαού.

Θα ήθελα λοιπόν να λάβετε υπόψη, ότι για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, θα πρέπει να κατασκευαστούν υψηλής ποιότητας δρόμοι και οι πολίτες να έχουν δυνατότητα χρήσης ενός υψηλής ποιότητας αυτοκινήτου. Αν δεν υπάρχουν αυτοί οι δυο συντελεστές, καλό θα είναι να λαμβάνετε υπόψη, το γεγονός ότι αιτία πολλών τροχαίων ατυχημάτων, είναι η αδυναμία των οχημάτων να αντεπεξέλθουν στις κακοτεχνίες των δρόμων και όχι αποκλειστικά το γεγονός ότι ο λαός μας είναι μέθυσος και παραβατικός.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Συγχαίρω το όραμά σας, όπως το διατυπώνετε στον ιστότοπό σας, και την προσπάθειά σας για λιγότερους θανάτους στους ελληνικούς δρόμους. Για να επιτευχθεί όμως αυτό δεν αρκεί να οδηγούμε ξεμέθυστοι και να τηρούμε τον ΚΟΚ. Προσωπικά σας αναφέρω ότι δεν πίνω όταν οδηγώ και τηρώ τον ΚΟΚ, αλλά θα ήμουν μέχρι σήμερα τρεις φορές νεκρός αν δεν κυκλοφορούσα με ένα αξιόπιστο όχημα. Επίσης ότι εξαναγκάζομαι να εγκαταλείψω αυτό το όχημα, λόγω των υψηλών για το εισόδημά μου τελών κυκλοφορίας, και να αγοράσω ένα αγνώστου ποιότητας μεταχειρισμένο αυτοκίνητο 15 ετών και 1200 κυβικών εκατοστών. Στη δεινή μου θέση βρίσκονται σήμερα εκατομμύρια συμπολίτες μας. Γνωρίζετε ότι πλέον τα περισσότερα αξιόπιστα αυτοκίνητα υψηλής τεχνολογίας έχουν ακινητοποιηθεί ή πουληθεί στις γειτονικές μας χώρες Βουλγαρία και Αλβανία έναντι εξευτελιστικών τιμών, και αντικατασταθεί με ευτελή μεταχειρισμένα εκ Γερμανίας, 800 έως 1400 το πολύ κυβικών εκατοστών.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΡΟΜΩΝ

Οι Έλληνες σήμερα πληρώνουν τα υψηλότερα διόδια τέλη και τέλη κυκλοφορίας στην Ευρώπη, και επειδή τα τέλη είναι ανταποδοτικά, ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ καλής ποιότητας δρόμους. Η πρότασή μου λοιπόν, που σας καλώ να υιοθετήσετε και να προωθήσετε, δεν τίθεται απλώς ως αίτημα προς την κυβέρνηση, αλλά ως υπενθύμηση της υποχρέωσής της να λογοδοτήσει για το 1,2 δις των ετησίων εισπράξεών της από τέλη κυκλοφορίας και να τα χρησιμοποιήσει όπως οφείλει.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Οι περισσότεροι Έλληνες, έχουν αξιόπιστα οχήματα, αλλά αδυνατούν να τα χρησιμοποιήσουν, λόγω της μείωσης του εισοδήματός τους και της άδικης αύξησης των τελών κυκλοφορίας τα οποία μάλιστα επιβαρύνονται με ειδικό φόρο πολυτελείας και φόρο τεκμηρίων διαβίωσης!!! Πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι η χρήση ενός αξιόπιστου οχήματος, δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα, κυρίως στη χώρα μας που διαθέτει το χειρότερο οδικό δίκτυο στην Ευρώπη. Η αναγκαιότητα λοιπόν αυτή πρέπει να προβληθεί όπως της αρμόζει, αν θέλουμε πραγματικά να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα.

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ

Αξιόπιστος δρόμος θεωρείται αυτός που διαθέτει τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές, δηλαδή διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς κάθε κατεύθυνση, οι οποίες διαχωρίζονται με τοίχο προς αυτές της αντίθετης κατεύθυνσης, έχει τις ορθές κλίσεις στις στροφές, σωστή σήμανση, ειδική μη ολισθηρή υφή στις περιοχές που προσβάλλονται από υγρασία και παγετό, καθαρίζεται από τα χιόνια άμεσα, και προστατεύεται με περίφραξη από διέλευση πεζών, ζώων και από πτώσεις βράχων. Εννοείται ότι ένας αξιόπιστος δρόμος δεν έχει εγκάρσιες τομές και τρύπες. Κάθε οδηγός της ελληνικής επικράτειας, γνωρίζει ότι στη χώρα μας δεν υπάρχουν αξιόπιστοι δρόμοι, πως αξιόπιστη δεν είναι ούτε καν η εθνική οδός που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη. Η διέλευσή μας από τα ελάχιστα αξιόπιστα τμήματα επιβαρύνεται με διόδια τέλη που πλέον αδυνατούμε να πληρώσουμε, με αποτέλεσμα να αναζητούμε παρακάμψεις θέτοντας σε υψηλό κίνδυνο τη ζωή μας.

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΥ ΟΧΗΜΑΤΟΣ

Η αξιοπιστία του οχήματος, ορίζεται πάντα σε συνάρτηση με την αξιοπιστία του δρόμου όπου πρόκειται να κινηθεί. Δεν θα ήταν θεμιτό λοιπόν να πούμε ότι ένα φθηνό όχημα λίγων κυβικών εκατοστών δεν είναι αξιόπιστο, ή ότι κάποιες εταιρίες κατασκευάζουν λιγότερο αξιόπιστα οχήματα από κάποιες άλλες παρ’ όλο που εν γένει αυτό ισχύει. Αν όλα τα οχήματα θεωρούνταν το ίδιο αξιόπιστα, δεν θα είχε νόημα η τεχνολογική πρόοδος στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ζούμε σε μια εποχή υψηλής τεχνολογίας και γνωρίζουμε ότι η επιστήμη έχει τον τρόπο της να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα αν την εμπιστευθούμε. Προσωπικά εμπιστεύομαι περισσότερο τον επιστήμονα στο έργο της πρόληψης των ατυχημάτων από τους τροχονόμους και τους πολιτικούς, ειδικά από τους πολιτικούς της χώρας μας που τα τελευταία έτη έχουν υποπέσει σε τραγικά σφάλματα, ως αναφορά την οδική ασφάλεια των ελλήνων πολιτών. Πρώτον διότι με το άρθρο 36 του νόμου 3986/2011 τα τέλη κυκλοφορίας έπαψαν να είναι ανταποδοτικά, και δεύτερον διότι αυξήθηκε τόσο πολύ η φορολόγηση των αξιόπιστων οχημάτων που στην ουσία απαγορεύτηκε η χρήση τους για την πλειοψηφία των ελλήνων.
Σύμφωνα με επαρκώς τεκμηριωμένη προσωπική μου έρευνα, αξιόπιστο όχημα για τους ελληνικούς δρόμους, ειδικά της επαρχίας, είναι μόνον το τετρακίνητο άνω των 2000 κυβικών εκατοστών. Τετρακίνητο διότι τα κοινά αυτοκίνητα πόλης, δεν μπορούν να κινηθούν στην επαρχία κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους. Αν το πράξουν θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο τους οδηγούς τους, τους συνεπιβάτες καθώς και τα άλλα διερχόμενα οχήματα, κάθε φορά που βρέχει, χιονίζει, ή πέφτει η θερμοκρασία κάτω από το μηδέν. Και αυτό έχει ελάχιστη σχέση με το αν ο οδηγός τους έχει πιει αλκοόλ ή αν τηρεί τον ΚΟΚ. Διότι το κοινό αυτοκίνητο πόλης, χάνει τον έλεγχο τελείως απροσδόκητα κατά τους χειμερινούς κυρίως μήνες στους επαρχιακούς δρόμους της χώρας μας αν βρεθεί σε κλειστή κατηφορική στροφή με λανθασμένη κλίση και λίγη υγρασία. Για τις περιπτώσεις ξαφνικής βροχής, χιονιού, πάχνης ή παγετού δε συζητούμε καν!

Για να θεωρηθεί λοιπόν ένα όχημα αξιόπιστο για τους ελληνικούς δρόμους, θα πρέπει να διαθέτει κατ’ ελάχιστον τα εξής:

Α) Μόνιμη τετρακίνηση με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και των τεσσάρων τροχών. Με το σύστημα αυτό, το όχημα είναι σχεδόν αδύνατο να χάσει τον έλεγχο ακόμη και στον παγετό, αν κινείται με μια λογική ταχύτητα. Ενώ αντίθετα, είναι πολλές οι περιπτώσεις που ούτε η εμπειρία του οδηγού, ούτε η προσαρμογή της ταχύτητας στις περιστάσεις μπορούν να αποτρέψουν τη διολίσθηση. Διότι οι ελληνικοί δρόμοι, ειδικά της επαρχίας, έχουν αμέτρητες κλειστές στροφές με λανθασμένη κλίση και αμέτρητες περιοχές με απότομη ανάβαση ή κατάβαση. Πλέον τούτου δεν διαθέτουν την ειδική αντιολησθητική επίστρωση που επιβάλλεται για περιοχές που εκτίθενται στον παγετό.

Β) Μεγάλο ύψος από το έδαφος. Διότι οι ελληνικοί δρόμοι δεν προστατεύονται με περίφραξη των παρυφών όπου γίνονται κατολισθήσεις, με αποτέλεσμα να είναι συχνό το φαινόμενο της πτώσης βράχων στο οδόστρωμα. Ούτε καν υπάρχει σήμανση, που προειδοποιεί για το ενδεχόμενο πτώσης βράχων. Επίσης οι ελληνικοί δρόμοι δεν προστατεύονται από τους χειμάρους τους δημιουργούμενους κατά τις βροχοπτώσεις, με αποτέσμα να αποτελεί συχνό φαινόμενο το πλημμύρισμά τους και η επίστρωσή τους με λάσπη. Πέραν τούτων δεν υπάρχει περίφραξη, με αποτέλεσμα να αποτελεί συχνό φαινόμενο η κυκλοφορία ζώων. Από τα προβλήματα αυτά, μπορούμε να προστατευθούμε μόνον αν κυκλοφορούμε με ένα όχημα αρκετά υπερυψωμένο από το έδαφος, ενώ σε διαφορετική περίπτωση η πρόσκρουση σε πέτρα ή σκύλο είναι βέβαιο ότι θα ανασηκώσει το όχημά μας εκτρέποντάς το από την πορεία του με θανάσιμες συνέπειες, τόσο για εμάς όσο και για τα διερχόμενα οχήματα.

Γ) Μεγάλη διάμετρο τροχών. Το απαιτούμενο για την ασφάλεια ύψος από το έδαφος, επιτυγχάνεται με την μεγάλη διάμετρο των τροχών, η οποία εκτός των προηγουμένων μας είναι απαραίτητη για την προστασία μας από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, τις τόσο συχνές στην ελληνική επικράτεια εγκάρσιες τομές που δεν κλείνονται ποτέ σωστά και τις ακόμη συχνότερες λακούβες. Η οδήγηση στην ελληνική επαρχία, είναι στην ουσία ένας πόλεμος με τις λακούβες, από τις οποίες κανένα όχημα δεν βγαίνει αλώβητο. Αμορτισέρ, μπαλάκια, ακρόμπαρα, ζυγαριές και σύστημα διεύθυνσης, καταπονούνται αντιστρόφως ανάλογα προς το μέγεθος των τροχών, κάθε φορά που αυτοί προσκρούουν σε κατεστραμμένο οδόστρωμα. Και είναι γνωστό στους τεχνικούς ότι η φθορά όλων των προαναφερόμενων στοιχείων, παίζει πρωτεύονται ρόλο στην απώλεια της οδικής ασφάλειας, και κατά συνέπεια στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων.
Δ) Επαρκές βάρος. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων για να αυξήσουν την ιπποδύναμη και τις αποδόσεις, με παράλληλη μείωση της κατανάλωσης, προσφεύγουν στην απαράδεκτη λύση της μείωσης του βάρους του οχήματος, με αποτέσμα να μειώνεται η πρόσφυση στο δρόμο. Αυτό κάνει ασταθές το όχημα σε πάρα πολλές περιπτώσεις, όπως η περίπτωση του φρεναρίσματος, της απότομης στροφής για αποφυγή εμποδίου, η περίπτωση της υγρασίας, της πάχνης και του παγετού. Το ελαφρύ όχημα γίνεται ασταθές όταν φυσά ισχυρός άνεμος, όταν το προσπερνά νταλίκα με τέντα και κυρίως όταν φορτώνεται με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο βάρος του να βρίσκεται ψηλά. Όλα αυτά οδηγούν στην απώλεια ελέγχου, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να γίνει θανατηφόρα.

Ε) Επαρκή ροπή και επιτάχυνση. Η υψηλή ροπή του κινητήρα, επιτρέπει στον οδηγό να επιταχύνει απότομα ακόμη και αν οδηγεί με χαμηλές ταχύτητες, προκειμένου να προλάβει κατά την προσπέραση, όχημα που έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση. Γνωρίζουμε ότι για τα περισσότερα θανάσιμα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, ευθύνονται οι ατυχείς προσπεράσεις προπορευόμενου οχήματος. Αιτίες των ατυχημάτων αυτών, είναι οι εξής:
α) Η ανευθυνότητα του οδηγού, ή η αδυναμία του να εκτιμήσει την ταχύτητα του ερχόμενου από την αντίθετη κατεύθυνση οχήματος.
β) Οι πολλές στροφές και η μικρή ορατότητα των δρόμων.
γ) Το γεγονός ότι στους περισσότερους δημόσιους δρόμους, δεν υπάρχουν παράπλευροι οδοί για τα οχήματα που κινούνται αργά όπως τα τρακτέρ, ούτε τρίτη λωρίδα προσπέρασης στις ανηφόρες.
δ). Η αδυναμία του οχήματος να επιταχύνει επαρκώς ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση.

Από τα παραπάνω προκύπτει, ότι για να θεωρηθεί ένα όχημα αξιόπιστο για τους ελληνικούς δρόμους, θα πρέπει να είναι τετρακίνητο και άνω των 2000 κυβικών εκατοστών διότι:
Α) Η απουσία τετρακίνησης δεν μας επιτρέπει να έχουμε έλεγχο πρόσφυσης και στους τέσσερις τροχούς. Τα κοινά αυτοκίνητα πόλης, είναι προσθιοκίνητα, με αποτέλεσμα όλο το πίσω μέρος τους να βρίσκεται εκτός ελέγχου στις δύσκολες οδικές συνθήκες, ή πισωκίνητα, με αποτέλεσμα το μπροστινό μέρος τους να γίνεται ανεξέλεγκτο. Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν σχεδιαστεί για περιβάλλον πόλεων ή άψογων υπεραστικών οδών, Ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Επειδή όμως οι προδιαγραφές αυτές στους περισσότερους ελληνικούς δρόμους δεν υπάρχουν είναι για τη χώρα μας ακατάλληλα.
Β) Για να λειτουργήσει η τετρακίνηση και να υπάρξουν οι υπόλοιπες προϋποθέσεις καταλληλότητας που θέσαμε, όπως το  μεγάλο ύψος από το έδαφος, η μεγάλη διάμετρος των τροχών, το επαρκές βάρος και η επαρκής επιτάχυνση, θα πρέπει το όχημα να έχει κινητήρα τουλάχιστον 2000 κυβικών εκατοστών.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι:
Η λυπηρή διαπίστωση της έρευνάς σας, πως η Ελλάδα είναι πρώτη πανευρωπαϊκώς σε νεκρούς από τροχαία ατυχήματα, δεν οφείλεται στο γεγονός ότι οι Έλληνες ως λαός είναι μέθυσοι και παραβατικοί σε αντίθεση προς τους άλλους λαούς που δεν πίνουν ποτέ και τηρούν ως κόρη οφθαλμού το γράμμα του νόμου, αλλά στο γεγονός ότι είναι αναγκασμένοι να κινούνται στο χειρότερο πανευρωπαϊκώς οδικό δίκτυο, παρ’ όλο που πληρώνουν τα ακριβότερα διόδια τέλη και τέλη κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα τους έχει κατ’ ουσίαν απαγορευτεί να χρησιμοποιούν αξιόπιστα οχήματα.

Ελπίζω ότι θα μελετήσετε με προσοχή την τοποθέτησή μου και θα πράξετε τα δέοντα ενημερώνοντας τους αρμόδιους για την επίλυση του προβλήματος φορείς, όπως το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Μεταφορών, το Υπουργείο Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τα οποία υποθέτω ότι θα εκτιμήσουν τις απόψεις σας, καθώς είναι συνεργαζόνοι με το Ινστιτούτο σας φορείς.

Με εκτίμηση

Αλκαίος Ιωάννης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου